Afscheid van Tokyo en Japan... Let's go shopping!

3 augustus 2019 - Tokyo, Japan

Shoppen... dat is toch wel één van de thema's hier in Korea en Japan.
Hoeveel winkels we al niet gezien hebben, van piepkleine niet groter dan een kast tot mega stores waar het Alexandrium in Rotterdam bij verbleekt. Van een enkele dorpswinkel tot hele winkelstraten vol en mega winkelcentra zo groot als een hele wijk. Overal kun je je geld uitgeven aan van alles en nog wat. En dat doen al die Koreanen en Japanners dan ook met alle liefde, 24 uur per dag. Vast goed voor de locale economie en wij doen daar als rechtgeaarde toeristen dan ook vrolijk aan mee!

Vandaag onze laatste volle dag in Tokyo, dus hét moment om eens te kijken wat we nog missen in onze souvenirs lijst of uit onze "to-do-in-Tokyo" lijst.

We beginnen in de ochtend met de eerste van de twee grote torens in Tokyo: de Tokyo Tower.
We hadden gisteren al een heel mooi (gratis) uitzicht over Tokyo gehad, maar de Tokyo Tower zelf is ook een heel mooi gezicht. Na de wederopbouw van Tokyo is het naar het voorbeeld van de Eiffeltoren gebouwd en sindsdien een echte klassieker in het stadsbeeld van Tokyo!

Tokyo Tower

Dan op weg naar een hele beroemde tempel én winkelstraat: Kaminarimon Gate, Nakamise street en Senso-Ji Temple.
Dat werkt zo: de toegangspoort (de Gate) is de start van de lange toegangsweg tot de tempel. In de loop van de eeuwen zijn langs die toegangsweg allerlei winkeltjes ontstaan die de dorstige en hongerige pelgrims die voor de tempel komen, van alles verkopen. Eten, drinken maar ook dingen om te offeren of andere religieuze souvenirs. De tempel is inmiddels zo beroemd geworden dat er meer toeristen komen dan pelgrims en de winkelstraat (en het hele gebied er omheen) is tegenwoordig dan ook een walhalla voor kooplustige toeristen zoals wij geworden!

Senso-ji tempelKaminarimon Gate

Senso-ji tempel By nightNakamise street

Senso-ji tempelSenso-Ji Temple

Riksja maakt een comeback!Ja, Riksja's maken een terugkeer! Retro-vibes uit de vorige eeuw, maar dit keer alleen voor toeristen...

Mooi aangekleed de tempel bezoekenOok hier, net als in Kyoto, Japanse toeristen die zich mooi opdirken in kimono's...

Nakamise streetJapanse koekjesbakker in Nakamise street

Kaminarimon GateDetail van de grote tempel lampion

Nakamise streetSenso-Ji tempel en de menselijke mierenhoop

Geluksbriefjes in de Senso-ji tempelVoor 100 Yen mag je in de tempel een briefje kopen die je geluk voorspelt...

Slecht geluk weer terug hangen in de tempelHeb je Goed geluk dan mag je het briefje houden, bij Slecht geluk bind je het briefje hier in de tempel vast, zodat je er geen last meer van hebt!

Nadat we al onze tempel en shopping behoeften hadden vervuld, stond er nog iets anders op ons lijstje, iets wat op onze reizen in elke hoofdstad wel te vinden is:
een Hard Rock café!

Altijd even langs de lokale Hardrock café Jawel, altijd een mooie plek voor een paar nieuwe drumsticks en een awesome T-Shirt

Naast de saaie gemeentelijke wolkenkrabber en de classic Tokyo Tower is er nóg een bekende plek om Tokyo van boven te zien: de Tokyo Skytree.
Maar ook mooi plaatje vanaf de straat trouwens!
Tokyo Skytree

's Avonds, onze laatste avondmaal in Japan en Tokyo. We kozen dit keer voor een Japanse BBQ om zo ook eens het beroemde Japanse Wagyu rundvlees te kunnen proeven.
Heerlijk mals, bovengemiddeld lekker, maar ook bovengemiddeld duur, dus een paar stukjes op de BBQ was voor ons voldoende.

Japans grillen met Waygo Beef!

's Avond op weg naar ons hotel liepen we nog even langs de Senso-Ji tempel die nu prachtig verlicht was.

Senso-ji tempelSenso-ji tempel by night

Grootse sandaal ever.... Ja, op die tempelmuur is wel een hele grote sandaal opgehangen, zal vast van Boeddha zelf zijn geweest!

En zo komt onze reis door Korea en Japan tot een eind. Morgenochtend vroeg op (vier uur) om via metro en trein naar het vliegveld te gaan. Via Seoul vliegen we dan terug naar Nederland. We hebben erg genoten van deze reis, erg veel indrukken opgedaan en dingen gezien en ervaren die we ons vooraf niet konden voorstellen.
We hebben zeker nog wel wat tijd nodig om alles te laten bezinken, we kijken uit naar 18 uur slapen in het vliegtuig! ;-)

Bedankt allemaal voor het lezen en reageren, het deed ons erg goed. Tot de volgende reis!

1. E. Beljaarts:
    10 augustus 2019
    Geweldige reis hebben jullie gemaakt! Jullie hebben genoten en wij ook. Prachtige, mooie foto’s, bedankt!!!!!!!
  2. Lenie:
    10 augustus 2019
    Bedankt voor het delen van jullie ervaringen met ons Rob! Heel leuk om te lezen, we komen er zelf niet meer ws!
    Hopelijk een goede terugreis!(gehad)
  3. Wilma:
    11 augustus 2019
    Bedankt voor het meebeleven van jullie reis...👍😉 goede reis naar huis.🙂