Final Destination: Tokyo!

1 augustus 2019 - Tokyo, Japan

Vandaag op weg naar helaas alweer onze laatste stop van deze vakantie: Tokyo.

Tokyo betekent letterlijk "Oostelijke hoofdstad" (en Kyoto betekent dan dus "Westelijke hoofdstad") en is sinds 1868 de officiele hoofdstad van Japan toen de macht werd overgedragen van de Shogun (militaire leider) naar de Keizer en het parlement. Met 9 miljoen mensen in de stad zelf en 13.2 miljoen in de directe omgeving is het er enorm groot en druk, dus we zijn erg benieuwd naar onze ervaringen in deze stad, vergeleken met de andere plekken die we in Korea en Japan hebben aangedaan.

We vertrekken in de ochtend vanuit Kawaguchiko (na een discutabel ontbijt met een heuse vissenkop!)

Ontbijt met vissekop!

en zonder veel problemen komen we via twee overstappen aan op het juiste station in Tokyo, waarna het nog een minuut of 10 lopen is naar het hotel. Reizen in Japan is voor westerlingen een stuk makkelijker geworden dan mijn eerste keer in Japan, zo'n 16 jaar geleden. Toen was het een uitzondering als er iets in het Engels stond en Google Translate bestond nog niet. Een hele uitdaging was het toen dus om in 1x op de juiste plek te komen, maar met de juiste voorbereiding (en apps) is dat tegenwoordig geen enkel probleem meer. Japan staat een stuk meer open voor toeristen dan vroeger!

Wachten op de trein

Na onze bagage achter gelaten te hebben bij het hotel (inchecken kan pas eind van de middag) gaan we de stad eerst eens verkennen. Vanuit mijn eigen ervaringen van een eerder bezoek kon ik me nog goed een museumbezoek herinneren dat destijds veel indruk op me heeft gemaakt. We besluiten daar eerst eens heen te gaan: Yasukuni tempel en het bijbehorende oorlogsmuseum.

Tempel bij oorlogsmuseum
De tempel is eind 19e eeuw opgericht ter nagedachtenis van de Japanse soldaat en het bijbehorende museum geeft het beeld weer van de recente oorlogen waar Japan aan heeft meegedaan, bezien vanuit het wereldbeeld van de Japanners zelf.
Voor ons westerlingen (en dan met name voor generaties die zijn opgegroeid met de rol die Japan in China en in de 2e wereldoorlog heeft gespeeld) is het confronterend én verhelderend om te zien hoe Japan daar zelf tegen aan kijkt. Dat ze voelden dat ze geen keus hadden door de geo-politieke omstandigheden van destijds en dat ze nog steeds veel respect hebben voor degenen die zijn gevallen voor hun vaderland. De term 2e wereldoorlog valt er ook niet, het wordt door de Japanners de grote Oost-Aziatische oorlog genoemd en een belangrijk aspect daarin is het "bevrijden" van alle Oost Aziatische landen van hun westerse koloniale bezetters door Japan. Ja, ook wij worden genoemd als toenmalig bezetter van Indonesië. Na alles bekeken te hebben kan ik me beter voorstellen hoe die periode in de geschiedenis moet zijn geweest voor niet-westerlingen. In het museum zijn ook aansprekende voorbeelden te zien van Kamikaze vliegtuigen en bemande torpedo's, alles voor de keizer en vaderland, zouden wij dat over hebben voor Willem Alexander?
Kamikaze!Kamikaze onderzeeboot
Na het indrukwekkende museum gaan we op weg naar Akihabara, een wijk in Tokyo die bekend staat als "Electric town". Je kunt er traditioneel alles kopen op het gebied van elektrische apparaten en de laatste jaren ook alles rond Anime, Manga etc. (Japanse strips en comics). Bij het verlaten van het station merken we meteen dat we in het centrum Tokyo aangekomen zijn, zo heel anders dat het rustige en serene tempel/museum waar we hiervoor waren. De reclame borden en lichten bedekken hele gebouwen en springen ons in de drukke straten tegemoet!

Tokyo Haribukara, Electric Town

Akihabara staat ook bekend om een ander vreemd Japans fenomeen: de "Maid café's". Op elke straathoek word je aangesproken door meisjes verkleed in een dienstmeisje kostuum om met hen mee te gaan. Voor 4.000Y word je vermaakt in een café vol dienstmeisjes die je bedienen, voor je zingen en je alle aandacht geven. En nee, net als de Geisha's is dit geen prostitutie, er komt geen sex oid bij kijken, maar vreemd (en daarmee typisch Japans) blijft het wel!
Maid Cafe's

Een Maid-café bezoeken ging ons wat te ver, maar we hadden wel dorst en behoefte aan wat ontspanning. Wat je in heel Tokyo kunt vinden en hier ook zijn de zgn. Cat café's, waar je, je raadt het al, kan genieten van een drankje onder het genot van kroelende katten! Een hele aparte ervaring maar dit concept is echt geweldig en moet ook in Nederland een succes kunnen worden (@Linda den Heijer?)

Cat Cafe Tokyo

Cat Cafe

's Avonds wordt het donker en lopen we door de futuristisch verlichte straten van Akihabara weer terug naar ons hotel. Nu beseffen we ons dat we echt in Tokyo zijn beland en het is precies zoals we het hadden verwacht dat Tokyo zou zijn: druk, overrompelend, intensief, verwarrend, verrassend en geweldig!

Tokyo Haribukara, Electric Town

Morgen gaan we twee locaties bezoeken waarvoor we al eerder tijdens onze reis kaartjes hebben gekocht via internet, wordt dus vervolgd!