6 augustus 1945, 08:15....

23 juli 2019 - Kyoto, Japan

Vandaag een indrukwekkende dag. We bezoeken het Atoombom Museum in Hiroshima, precies op de plek waar op 6 augustus 1945 om kwart over 8 de eerste atoombom boven Japan tot ontploffing kwam.

Datum van de eerste atoombom in Hiroshima

We gaan vandaag ook meteen door naar Kyoto dus 's ochtends ook meteen onze koffers pakken en uitchecken. Het ontbijt op onze eerste echte ochtend hier in Japan is wel even wennen. Het is geen typisch hotel voor toeristen, dus standaard een Japans ontbijt: rijst of ramen, met ingemaakte groenten, soja en wat soep. Als je wat anders wil krijg je een broodje, boter, 2 worstjes en een gebakken eitje. Gaat in een holle kies dus ik dacht, ik pak nog een gekookt eitje er bij vanuit het buffet, bleek het een rauw ei te zijn! Oef!

Op naar het Vredespark, dat na de oorlog op de plek is gekomen voor de wijk waar de atoombom op is gevallen.

Hiroshima Peace Museum

In het museum zelf zien we een indrukwekkende expositie van het vallen van de bom en de nasleep er van, voor de stad, zijn bewoners en belangrijker nog de slachtoffers zelf.

Beelden van de slachtoffers

Schaduw van slachtoffer atoombomOp een van de bewaarde muren is nog flauw de schaduw van een mens te zien die direct getroffen werd door de ontploffing...

Aan de andere kant van het park is nog een van de getroffen gebouwen in oorspronkelijke staat bewaard: de Atomic Bomb Dome. De hele structuur is ontzet door de ontploffing maar staat nog overeind omdat de Bom hier vlak boven ontplofte en hier dus alleen neerwaartse druk had.

Atomic Bomb DomeAtomic Bomb Dome

Deze ochtend regende het weer flink helaas, dus met het nodige gemanoeuvreer met paraplu's halen we onze bagage op uit het hotel en gaan we met de bus naar het station en met de Shinkansen naar Kyoto! Als je daar het station uit loopt zie je dit:

Welkom in KyotoBlijkt een hotel te zijn ;-).

Wij zitten zelf dit keer niet in een hotel maar in een Machiya, een soort AirBnB lokaal huisje in een woonbuurt die mensen verhuren. Heel bijzonder om een paar dagen zelf een heel huis (je) tot je beschikking te hebben hier. Ook helemaal authentiek Japans ingericht: rijstpapieren schuifdeuren, houten vloeren, geen schoenen aan en lege kamers met alleen slaapmatten. Maar ook: wasmachine, magnetron, wifi en hot tub!

Kacho-an, machiya in KyotoKacho-an

's Avonds er op uit naar een leuk eettentje. Na wat omzwervingen komen we in een druk straatje terecht waar van alles te vinden is en dus ook iets overheerlijks voor ons! In Japan en Korea delen we vaak de maaltijden omdat het anders vaak te veel is met al die side dishes die je er ook nog bij krijgt. Maar bovendien is het ook erg leuk om op deze manier je eten te delen!

Restaurant Takayama in Kyoto

Op weg naar huis nog even langs de lokale speelhal, waar Yoran en Alisha een echt drum game ontdekten, dat moet uitgeprobeerd worden!

Drumspel

En dan ook nog plots een groep mensen die op straat muziek maken in monnik kledij. Later bleek dit een generale repetitie te zijn voor een grote optocht van morgen

Spontane optocht

Daar gaan we dus zeker naar kijken morgenvroeg, ben erg benieuwd! :-)

1. Wilma:
    24 juli 2019
    Indrukwekkend met een grote I😊
  2. Matthijs:
    25 juli 2019
    Oef... weer genoeg ervaringen rijker. Kan me goed voorstellen dat het Atoombom museum veel indruk heeft gemaakt op jullie!
    Ik zag net dat we op 4.108 km afstand zitten van elkaar. Net ff te ver om op de koffie te komen... :)
  3. Rob den Heijer:
    25 juli 2019
    Nou ja, die hogesnelheidstrein hier kan daar in 12 uurtjes zijn hoor, alleen niet over water helaas ;-)
    Enjoy, Myanmar klinkt zeker als iets voor onze bucket list!