Goodbye Korea, Hello Japan!

22 juli 2019 - Hiroshima, Japan

Vandaag staat de overtocht naar Japan op het programma, en direct daarna nog een reisdag, dus het wordt even aanpoten de komende dagen.

Vanochtend vroeg uit de veren om uit te checken en een taxi naar de ferry terminal te nemen. Ook hier weer veel te kleine taxis voor 4 westerlingen met koffers, maar nadat de eerste ons weigerde, wilde de 2e ons wel meenemen.

Bij de ferry aangekomen nog even de noodzakelijke administratieve handelingen, we steken immers een grens over, en we zijn op weg naar Japan!

Overtocht met de Beetle, een draagvleugelboot

De boot gaat lekker vlot, maar het weer wordt onderweg steeds somberder totdat we in de regen in Fukuoka aankomen.

Welkom in Fukuoka

Altijd weer even kijken hoe alles werkt, bij aankomst in een nieuw land. Hoeveel is de Yen ook al weer waard (1 Yen=0,8 cent), hoe werkt het OV hier, wat betekenen al die gekke tekens, waar is de WC ;-). Japanse Yen hadden we op Schiphol al gehaald, en de WiFi hotspot zouden we pas in ons hotel krijgen. Lekker ouderwets dus, een dagje zonder WiFi op stap, kijken hoe we met al die Japanse tekens onze weg naar het treinstation en daarna ons hotel konden vinden ...

Viel uiteindelijk reuze mee, zijn goed toegerust op buitenlandse toeristen hier en al snel waren we met de bus op het treinstation van Fukuoka. Daar moesten we, net als de meeste andere westerse toeristen, onze JR treinpas laten activeren, een soort Interrail voor Japan (zou dat nog bestaan in Europa of is dat alleen iets uit de oude doos?). Daarna alvast een aantal treinen reserveren voor de komende weken en we kunnen op weg naar Hiroshima, de stad waar we gaan overnachten.

Op ons juiste perron aangekomen, wordt ons duidelijk dat op de grond precies staat aangekomen waar je moet gaan staan om bij de wagon uit te komen waar je je stoel hebt gereserveerd. Handig hoor, en het is dan hier ook echt de bedoeling dat je daar gaat staan en niet ergens anders!

Zo weet je precies waar je moet staan voor de juiste wagonBorden zijn al even leesbaar als in Korea...

Wachten op de Shinkansen

En dan komt hij er aan, de Shinkansen, de super express trein die met meer dan 300 km/u door Japan heen zoeft. Wat een stroomlijn hé?

Shinkansen, hogesnelheidstrein

Van binnen heerlijke brede, uitklapbare stoelen, supersnel internet, het lijkt eerste klas vliegen wel!

In de Shinkansen

Aangekomen in Hiroshima is de regen nu echt losgebarsten, we hebben de naweeën van de tyfoon ingehaald met die snelle trein🥴. Maar geen probleem, met ons inklap paraplu's gaan we op zoek naar de juiste tram voor ons hotel:

Bus in Fukuoka

Kwartiertje later zijn we aangekomen bij het hotel, vlak in de buurt van het vredespark waar het Atoombom memorial staat. Maar dat is voor morgen. Eerst nog even ontspannen op de kamer en de informatiemap doornemen over onze reis door Japan de komende twee weken, die de lokale reisagent heeft achtergelaten. Tevens ligt hier onze portable WiFi op ons te wachten, dus we zijn er helemaal klaar voor!

s Avonds nog even lekker gegeten in het Okonomura gebouw, waar de noodles, groente en ei voor je neus op de bakplaat voor je worden gebakken, erg leuk!

Okinomi-mura

Okonomi mura, eten aan de bakplaat

Morgenochtend eerst het Atoombom museum bezoeken en daarna op weg naar Kyoto, waar we wat langer gaan verblijven!

1. Rens Janssen:
    24 juli 2019
    Wat een prachtig reisverslag van een indrukwekkende reis. Ik lees het met veel plezier en interesse.
  2. Helma:
    24 juli 2019
    lees met plezier jullie avonturen....😉