The Kyoto girl en de Geisha

25 juli 2019 - Kyoto, Japan

Nadat Alisha, onze eigen Kyoto girl, gisteren de medicijnen had gehad, hoopten we een beetje dat het na een nacht weer veel beter zou gaan. Dat was wellicht iets te voorbarig want hoewel de koorts een stuk lager was, had Alisha nog wel hoofd- en buikpijn.

We besloten dan ook haar alle rust te gunnen en gingen na een rustige start met z’n drieën op zoek naar de beroemde winkelstraten van Kyoto (Teramachi, Shin-kyogoku en Nikishi Foodmarket).

Tempel lampions

Fannen winkel...

De eerste twee overdekte winkelstraten zijn al eeuwenoud en bevatten naast de normale winkeltjes ook veel bijzondere speciaalzaken die steeds weer de moeite waard zijn om naar binnen te gaan. Of het nu gaat om een winkel met alleen maar waaiers, alleen maar eetstokjes, alleen maar Kimono’s, alleen maar tempel versieringen...elke keer is het weer een verrassing.

Nishiki is daarentegen een echte Aziatische foodmarket, maar dan met een Japanse twist!

Gepekelde groenten in zoutGepekelde komkommers...Lekkere geroosterde mussen saté!Sateh van musjes...

Mmm, octopus!

Octopus op een stokje...

Mmm, octopus?Mmm, voorzichtig even proeven...

We komen ogen, oren en monden te kort om alle indrukken te verwerken! Wat hier ook opvalt in Japan is hoe duur bepaald fruit kan zijn, voor mooie exemplaren hebben ze veel geld voor over, ook in verhouding met ander voedsel (Japan is in het algemeen helemaal niet meer zo’n duur land meer als vroeger). Zo hebben we appels gezien voor 4 euro per stuk, perziken voor 8 per stuk en de topper was een honingmeloen voor 32! euro!

Eind van de middag komen we terug en Alisha is al wat opgeknapt dus we proberen met z’n vieren een avondbezoek aan Gion, de Geisha buurt van Kyoto. Geisha’s zijn gezelschapsdames, maar puur alleen dat. Heel formeel allemaal, heel veel symboliek ook weer hier in Japan. Je herkent ze meteen aan niet alleen de kimono (die zie je wel vaker hier) maar ook aan het wit geschminkte gezicht en het prachtig opgemaakte haar en de houten slippers. Afijn, allemaal boekenwijsheid, nu op zoek naar Geisha’s in het echt!

Vanwege Alisha dit keer geen bus of metro maar de taxi. Zien er apart uit hier in Japan (net zoals de taxi’s in Londen of New York direct herkenbaar zijn)

Typische Taxi Kyoto

De taxi chauffeur zet ons af in het oude, traditionele uitgaansgebieden van Kyoto en we wandelen langs de prachtig oude straten en huizen / herbergen waar rijke Japanners het gezelschap van een Geisha kunnen betalen. Op zoek om in de wir war van mensen een Geisha te spotten, voelt het bijna alsof we op safari zijn. Vreemde mensen eigenlijk, die toeristen...

Gion (Geisha) district KyotoEn ja hoor, af en toe zien we zo’n charmante dame, alsof het weer 200 jaar geleden is, de weg oversteken van het ene restaurant naar het andere, op weg naar haar volgende afspraak!Geisha

Geisha

Heel bijzonder aspect van Japan waarvan ik niet had gedacht dat het nog bestond.

Inmiddels begint het weer te regenen en Alisha voelt zich nog niet helemaal top, dus we gaan terug en vroeg naar bed. Maar fijn dat we dit met z’n allen konden meemaken en als de medicijnen zo door zetten, maken we er morgen op onze laatste dag Kyoto een speciale dag voor Alisha van!