Stadswandeling “Kyoto” style!

26 juli 2019 - Kyoto, Japan

Alisha in kimono / yakuta

Vandaag voelt Alisha zich gelukkig weer een stuk beter en zijn we er klaar voor om met z’n allen nog een paar leuke delen van Kyoto te gaan zien!

We beginnen bij de Gouden tempel in het noorden van Kyoto. De snelste route erheen is met de bus dit keer, niet de metro. Maar ook hier werkt onze OV chip, dus perfect! De Gouden tempel (Kinkaku-ji) is erg indrukwekkend, gelegen aan een meertje en met zijn vergulde muren. Een van de highlights van Kyoto en Japan en dat is ook wel te merken aan de toeristen aantallen. Die zijn hier hoger dan we tot nu toe hebben meegemaakt, maar ja, we zijn er zelf ook één, dus niet klagen.

Gouden tempel Kyoto

Gouden tempel

Na de tempel bezocht te hebben, gaan we met de bus helemaal naar het zuid oosten van Kyoto, niet echt een handige combinatie om te doen, maar we hebben immers nog maar één dag en dan zijn er highlights die je gedaan en gezien moet hebben in Kyoto. We gaan naar een beroemde buurt met oude winkelstraatjes, steegjes die een beeld geven hoe het hier paar honderd jaar geleden ook uitzag.

Sannenzaka steeg

En wat is er dan leuker dan jezelf te verkleden in een traditionele Yakuta (zomer Kimono) met alle accessoires er op en er aan, en rond te paraderen in deze mooie oude Kyoto buurt?

Alisha in Kimono / yakuta

Nou, dit stond al een tijdje op de Bucket list van Alisha en gelukkig was ze net op tijd weer beter om dit mee te kunnen maken. Ze krijgt een full make over, haar invlechten en opsteken, jurk, houten sandalen, tasje, parasol...en we gaan op weg.

Eén grote fotoshoot wordt het natuurlijk, erg fotogeniek allemaal, en tegelijkertijd is het ook doodnormaal hier. We zagen het ook al in Korea waar hele families zich in klederdracht verkleden en door de stad wandelen, en ook hier in Japan zie je het veel op toeristische plekken. En dan niet speciaal westerse toeristen, nee juist vooral lokale toeristen die op die manier hun eigen traditionele cultuur willen ervaren. Trekken wij met z’n allen over een paar jaar wellicht Volendammer kleding aan als we in Amsterdam naar het van Gogh museum gaan? Wie weet! ;-)

Alisha en de Yasaka Pagode

Alisha in yakuta

Na een tijdje zo genoten te hebben van de sfeer, de kleding en honderden foto’s genomen te hebben, blijken die houten slippers wel erg lastig te lopen en de Yakuta erg strak te zitten, dus ronden we onze stadswandeling weer in ons vertrouwde kloffie af met een bezoek aan de Yasaka tempel in Gion, de Geisha buurt. Yasaka tempelYasaka tempel

Yasaka tempel

Op weg naar huis eten we op verzoek van Alisha snel nog wat bij de Japanse MC Donalds (Terayaki burger menu). Langs de straat komen we een jongeman tegen die, tegen een vrijwillig bedrag, je westerse naam in Kanji schrift caligrafeert en bovendien vertelt wat je Japanse karakters betekenen. Die kans laten Yoran en Alisha zich niet voorbij gaan!

Kanji kunstenaar

Gelukkig is het nog een mooie laatste dag in Kyoto geworden zo. Morgen gaan we op weg naar de Kiso vallei, midden in het bergachtige landschap van Japan dat tussen Kyoto en Tokyo ligt. Na drie grote steden achter elkaar (Busan, Hiroshima, Kyoto) zijn we echt weer toe aan wat rust en natuur!

1. Wilma:
    29 juli 2019
    Fijn dat we zo kunnen meegenieten van jullie reis...bijzonder Alisha in de Japanse klederdracht...ik moet er nog wel over nadenken...Volendamse outfit in Amsterdams musea 😉😉