Een onverwachte vrije dag: Time for some Fun & Games!

17 juli 2019 - Seoul, Zuid-Korea

Nadat we gisteren hoorden dat ons bezoek aan de DMZ vandaag plots gecanceld was, hadden we opeens een soort vrije dag, en konden we het invullen met spontane ideeën, waar we de afgelopen dagen eigenlijk geen tijd of ruimte voor hadden. Elk nadeel heeft z’n voordeel zou Cruyff zeggen...

Kakao Friends winkel

Als eerste hadden we allemaal wel de behoefte aan wat uitslapen na de afgelopen overvolle dagen;-) Verder hadden we zo ook de gelegenheid om in contact te komen met onze reisagent om te zien of er nog een alternatief was voor de DMZ en onverwacht bleek er morgenochtend nog plek te zijn in de verkorte DMZ tour! Wel moesten we dan ons reisschema voor de rest van Korea wat indikken, nieuwe treintickets reserveren, maar met wat hulp is dat toch nog gelukt en konden we met een opgelucht gevoel konden we aan het eind van de ochtend ons hotel verlaten.

Ons plan was om een fietstocht te maken langs de Han rivier en onderweg ook de Universiteits buurt te bezoeken. Eerst op weg vanuit ons vaste metro station (Mapo)

Metro Seoul

naar de rivier om fietsen te huren. Zul je net zien, toen we daar aan kwamen ging het net regenen... Nu is het hier in Seoul best warm, plakkend warm, heiig en af en toe een flinke regenbui. Om dat laatste tijdens het te fietsen voorkomen, zochten we een plekje om te schuilen. Toevallig stonden we net bij een bootterminal en boekten we spontaan een tochtje over de Han rivier. Echt iets Koreaans bleek wel, want we waren de enige buitenlanders. Terwijl we een uurtje aan het varen waren, gooiden de kleine kinderen gedroogde visjes naar de meeuwen en luisterden de ouders naar een Koreaanse artiest die aan boord op de piano live muziek verzorgde.

Boottocht over de Han rivier

Toen we weer terug kwamen was de regen opgehouden en konden we alsnog de fietsen huren. Veel te klein voor ons lange Europeanen natuurlijk, zelfs voor Pascale ;-) maar een klein stukje moest toch wel lukken dachten we... Met de Koreaanse versie van Google Maps in onze hand gingen we op weg.

Fietsen in Seoul

Desondanks reden we nog wel een paar keer verkeerd (iets met het verschil tussen oost en west en links en rechts) en na het prachtige deel langs de rivier viel het stuk door de stad nog behoorlijk tegen (heuvels!).

Desondanks kwamen we aan in de gezellig drukke buurt Hongik

Studenten campus Seoul

waar Alisha bij haar research thuis een leuk museum had gevonden, het Trickeye museum. Hier waren allemaal 3D schilderingen te vinden waarin je jezelf in de meest fantastische beelden kon laten fotograferen. Soms door gewoon slimme perspectieven, maar ook door gebruik van Augmented Reality via een foto app. Ontzettend veel lol gehad!

AR Experience SeoulAR Experience Seoul

AR Experience Seoul

Als afsluitend was er ook nog een Virtual Reality Experience, waar Yoran en Alisha een virtuele rollercoaster op de Chinese muur beleefden :-)

VR experience Seoul

Daarna weer terug met de fiets naar de rivier,

Fietsen

waar we bij de schemeringen hebben gepicknickt, samen met honderden Koreanen. Erg populair want er waren veel eetstalletjes en overdag huurden veel mensen ook gewoon matjes en tentjes om de hele dag in het park aan de rivier door te brengen.

Twin towers in aanbouwSeoul by nightLekkere suikerspin

Voldaan terug naar het hotel, morgen gelukkig toch nog naar de Demilitarized Zone, de DMZ, om een beetje te ervaren welke impact de continue oorlogsdreiging met Noord Korea op de Zuid Koreanen heeft...