Treinen naar zowel het Noorden als het Zuiden...

18 juli 2019 - Gyeongju, Zuid-Korea

Thema van vandaag is wellicht wel de Trein...

’s ochtends werden we opgehaald voor de verkorte DMZ toer, de 4km brede strook tussen Noord en Zuid Korea.

Welkom bij de DMZ!

Best wel een toeristische trekpleister de laatste jaren, veel westerse toeristen zoals wij natuurlijk, maar opvallend veel Koreanen ook, die met eigen ogen naar die enge Noorder buren willen kijken. Onderweg veel militaire controleposten en ook prikkeldraad...

Schrikdraad aan de grens met Noord Korea

Helaas ook een verbod op fotograferen op de meest interessante plekken, zoals in één van de tunnels die de Noord Koreanen onder de grens door hebben gegraven, terug in 1976. Op tijd ontdekt door de Zuid Koreanen, geblokkeerd en sinds een jaar of tien kun je er ook in en zo tot onder de grens doorlopen. Als je goed luistert kun je ze aan de andere kant van de blokkade muur horen (met heel veel fantasie ;-)

Vertel niet tegen een fotograaf dat hij niet mag fotograferen!

Niet te ver van de gebaande paden gaan, anders zie je dit bordje ...

Opgepast, mijnen!

Afsluitend bezochten we het gezamenlijke treinstation Dorason dat aantal jaren geleden bij de grens is geopend, toen er even sprake was dat er vrij verkeer mogelijk ging zijn.

Vroeger konden ze het wel...

Later heeft Noord Korea de doorgang weer geblokkeerd, maar je kunt nog steeds een (symbolisch) kaartje naar het Noorden, naar Pyongyang kopen!

Ticket naar Pyeongyang gekocht, jammer genoeg rijden er geen treinen (meer)...

Vanwege onze aangepaste schema helaas geen tijd voor een bezoek aan de Joint Security Area waar Kim en Trump elkaar recent de hand schudden. De trein gaat door!

in dit geval de trein naar het Zuiden, richting Busan. Eerst nog wat logistieke uitdagingen om vanuit de DMZ bus terug te keren naar het hotel en met de koffers terug naar het centrale treinstation. Op zoek naar het juiste perron voor de hogesnelheidstrein, de KTX, ook nog wel een puzzel met al die Koreaanse karakters;-)

Maar eindelijk gevonden, en op tijd!

Op weg met de KTX hogesnelheids trein

Daar zitten we dan, met 320 km per uur naar het zuiden. Met eerst nog een tussenstop van een paar dagen in Gyeongju, de oude hoofdstad van het Silla koninkrijk, uit de 7e en 9e eeuw, vroege middeleeuwen dus.

Onderweg in de KTX trein

‘savonds komen we aan op het station, in de schemer vinden we de bus naar de stad. Leve de Lonely Planet en de Naver app!

Aangekomen in Gyeongju

Nog even wat wandelen met onze koffers en we komen moe maar voldaan aan bij ons guesthouse. Ziet er wel heel wat anders uit dan ons luxe, westerse hotel in Seoul, maar dat volgt morgen wel, bij daglicht...

1. Matthijs:
    20 juli 2019
    Leuk hoor om zo met de trein te reizen. De DMZ deed mij even denken aan Quantanamo Bay in Cuba. Wat zijn er toch rare situaties in de wereld! Nu verder genieten van jullie reis. Wij hebben de “powernap” achter de rug en gaan straks Bangkok in.
  2. Rob den Heijer:
    Veel te zien daar in Bangkok! Zo'n eerste city trip als start van een reis kan best heftig zijn, dus powernaps zijn erg verstandig ha ha ha.
    Als jullie de kans hebben, maak ook nog een tochtje met de water taxi. Net zoiets als in Rotterdam, maar dan héél anders!😄
  3. Lenie:
    20 juli 2019
    ja, die watertaxi,helemaal met je eens Rob!
    Ik verloor mijn dure zonnebril daar, zo hard ging ie!! Ga zo door met je verslagen, scheelt ons weer reisje naar ZuidKorea!!
    Veel plezier nog!!
  4. Rob den Heijer:
    20 juli 2019
    Geen watertaxi hier, maar straks wel een draagvleugelboot naar Japan. Maar we zitten nu hier helaas wel midden in Typhoon Danas, dus hopelijk gooit dat geen roet in het eten!
  5. Lenie:
    Oh, je, heftig zeg! Wel weer een leuk verhaal voor ons!!😉😉Uitkijken geblazen!!
  6. Ineke:
    21 juli 2019
    Leuk om je reisverhalen te lezen Rob zo geniet ik een beetje mee. Nog veel plezier daar