Vandaag een heel andere kant van Seoul (en wat Trump er mee te maken heeft...)

16 juli 2019 - Seoul, Zuid-Korea

Werden we gisteren ondergedompeld in de historie van Seoul, met paleizen, tempels, en traditionele huisjes, vandaag zijn we op zoek gegaan naar het modernere Seoul. En dat kun je hier met name vinden op de Zuid oever, dat deel heet Gangnam ... en ja dat kennen jullie allemaal (zelfs als je niet zo’n grote K-Pop fan bent als Alisha) van de wereldhit van Psy: Gangnam Style!

Gangnam Square Seoul

Als je er over nadenkt heeft Seoul best wel wat overeenkomsten met Rotterdam: het wordt doorsneden door een rivier, veel hardwerkende mensen en dan zou Gangnam dus zoiets als de Kop van Zuid moeten zijn (?): hip en happening, wolkenkrabbers, veel rijke mensen en heel veel sjieke winkels. En dan af en toe wat toeristen die midden op straat een raar dansje gaan doen...

Gangnam Style a la Psy

Na Gangnam zochten we een andere moderne buurt op, rond het Dongdaemun Design Center, waar ook veel jonge Koreanen komen. Een futuristisch gebouw met musea, congrescentrum, moderne design winkels en foodstores. Heerlijk om door heen te slenteren en je te laten inspireren!

Dongdeamun Design Center (DDC)Jong in Korea...DDC

Na de lunch op weg naar een derde modern hoogtepunt, de Seoul Tower die niet alleen 236m hoog, maar staat ook nog eens op een heuvel en kijkt zo over de stad uit. Leek ons een leuk uitje maar we verkeken ons een beetje op de afstand er naar toe. De lokale bus de heuvel op konden we niet goed vinden en de kabelbaan omhoog was net buiten werking die dag :-( Geen Seoul Tower dan maar, het was toch al erg heiig en bewolkt dus waarschijnlijk was het uitzicht tegengevallen...

Seoul tower, wat ben je nog ver...

Onderweg naar beneden kwam de tweede tegenvaller van die dag: we kregen een appje dat het bezoek aan de grens met Noord Korea voor morgen plots was afgelast. Blijkbaar kwam er onverwacht hoog diplomatiek bezoek vanuit Amerika langs (waar is die Trump nu mee bezig?) en konden er die dag geen toeristen komen. Reizen is omgaan met dat zaken anders kunnen lopen, maar hier hadden we ons wel heel erg op verheugd...

Jammer, maar de avond had gelukkig wel nog wat leuks voor ons in petto. We hadden namelijk een show geboekt in een theater in de moderne Myeongdong buurt. Ook hier veel grote, moderne winkels vol kleding en design maar op straat barstte het op z’n Aziatisch van de stalletjes met souvenirs, gadgets maar vooral heel, heel veel eten wat ter plekke werd klaar gemaakt.

Myeongdong buurtFruit smoothiesStreet foodStreet food

Om daar tussendoor te lopen was al bijna een show op zich, maar de voorstelling in het theater, Nanta, overtrof onze verwachtingen nog meer, fantastisch. Nanta is een muzikale show met een unieke mix van percussie, acrobatiek, martial arts, cabaret, publieksinteractie en... koken! Tja, je had er bij moeten zijn zullen we maar zeggen, maar als je ooit nog eens in Seoul bent...

Nanta theatershow

Nou, voor morgen hadden we dus opeens een lege agenda :-( en in de metro terug naar het hotel zijn we eens gaan nadenken over een alternatieve invulling.