Oude Koreaanse graftombes met burgers en pizza....

19 juli 2019 - Gyeongju, Zuid-Korea

Vandaag zijn we in Gyeongyu en gaan we een deel van de eeuwenoude historie van Korea bezoeken.

Maar eerst even het guesthouse waar we gisteren aankwamen:

Ons guesthouse Hanbok Village

Onze kamer

Een huis in de traditionele Koreaanse stijl (Hanbok) dus, net als die buurt in Seoul die we de eerste dag bezochten. Van buiten erg mooi, van binnen erg spaarzaam ingericht, met een matrasje op de grond en rijstpapieren ramen en deuren. Even wennen maar "when in Rome, do as the Romans do..." ;-)

Deze stad staat bekend om z'n graftombes van het Silla koninkrijk, daterend uit de vroege middeleeuwen. De graftombes liggen verspreid door de hele streek, waarvan de belangrijkste zich gewoon hier midden in het stadje bevinden, in een groot park. Ons guesthouse is direct aan dat park gelegen, dus we beginnen de dag met een heerlijke wandeling door deze mooie omgeving.

Tombe van Cheonmachong

Wat een verschil met de drukte en benauwdheid van Seoul! Hoewel het ook hier bewolkt is met af en toe een drup regen, is het hier fris en groen en heerlijk om te wandelen.

Één van de graftombes is opengesteld en kun je naar binnen om het graf te bekijken. Beetje hetzelfde idee als de piramides, maar dan rond en groen... Van binnen was het graf van de koning (waarvan men de naam niet weet, geen geschriften zijn er gevonden) te zien, omringd door de meest prachtige sieraden en wapenuitrusting van goud en brons.

Binnen in de graftombe Cheonmachong

Verderop lopen we langs de lokale Boeddhistische tempel waar de mensen net druk aan het bidden zijn...

Deur naar lokale boeddhistische tempel...

Ook in dit deel van de stad zijn er eeuwenoude graftombes van veraf herkenbaar. Vroeger waren hier gewoon allerlei huizen tegenaan gebouwd, omdat men in al die eeuwen vergeten was wat die heuvels eigenlijk waren. Pas relatief recent zijn er opgravingen gedaan en hebben de graftombes een beschermde status gekregen.

Graftombes

Na de lunch bij een typisch Koreaanse... Mc Donalds! (Advocado Tomaat burger)

Lokale MC menu...

gingen we met de bus op weg naar een beroemde tempel, Bulguksa. Erg mooi om te zien en wordt ondanks alle toeristen ook nog steeds actief gebruikt.

Bulguksa tempelBulguksa tempel

Bulguksa tempel

De tempel is een symbool voor de Koreaanse eenheid en was in de oorlog tegen Japan (1750) een centrum van verzet. Deze tempels in deze landelijke setting hebben ook een heel andere sfeer dan de koninklijke tempels in de paleizen in Seoul.

Swastika op de Bulguksa tempel

Zoals hierboven, zie je overal op de tempels een bekend Bhoedistisch symbool, de swastika. De echte dan, die van de nazi's was het spiegelbeeld!

Daarna gingen we met de bus door naar de top van de berg, naar de grot van Seokgoram. Toen we aankwamen bij de top was alles in nevelen gehuld, wat de mysterieuze sfeer perfect omlijstte...

Seokgoram tempel

Voor 1000 won (zo'n 75 cent) mocht je hier ook een keer op de grote bel slaan, voor het goede doel en om een wens te doen. Nou, Yoran en Alisha hadden daar graag een deel van hun vakantiegeld voor over! ;-)

Ceremoniele bel

De grot zelf bevatte een eeuwenoud 3,5m hoog granieten beeld van Bhoedda, heel beroemd in Korea, helaas mocht je ook daar geen foto's van nemen.

Het was het einde van de middag inmiddels en in plaats dat we weer met de bus naar beneden gingen, leek het ons een leuk plan om het bergpad omlaag te lopen om zo weer bij de tempel aan te komen. Omlaag is minder vermoeiend dan omhoog, maar wel zwaarder voor de knieën en bovenbenen, zeker met al die gladde stenen onderweg dankzij het regenachtige weer (kids hadden nergens last van natuurlijk 😄).

Vanaf de tempel terug met de bus en net voor het donker terug in ons guesthouse. Na zo'n dag vol met indrukken en inspanningen trakteerden we ons eens lekker op typische Koreaanse ... Pizza! Mmm....

Koreaanse Pizza!

Onderweg hoorden we her en der al dat het de komende dagen steeds meer zou gaan regenen en waaien. Sterker nog: er was een Typhoon hier naar toe onderweg 😬 Net nu wij met de boot naar Japan willen gaan oversteken!

Hoe moet dat nu gaan aflopen?