Tyfoon Dusan: reizen in de storm...

20 juli 2019 - Pusan, Zuid-Korea

Vandaag een reisdagje, dus niet zoveel foto's te delen dit keer. Spannend vonden we het wel, omdat overal om ons heen werd gewaarschuwd voor Tyfoon Dusan.

Ze hebben in Korea en Japan speciale apps voor de bevolking om te waarschuwen voor overstromingen, Tsunami’s en aardbevingen (en wij maar klagen over Code Oranje als het een keer onweert ;-) Had ik ook geïnstalleerd in Nederland, maar je wordt er wel nerveus van als elke dag wel ergens iets aan de hand is in Korea tijdens het reizen. Maar vandaag dus specifieke waarschuwingen voor deze regio, en jawel de hele nacht had het hard geregend en ook in de ochtend kwam het met bakken uit de hemel en begon het langzaam steeds harder te waaien.

Disaster warming app Korea

Onze eerdere plannen voor deze ochtend (museum en nog wat tempels) hebben we vanwege de stromende regen maar laten vervallen en we gingen wat eerder al naar het station. Met de taxi dit keer, de koffers zijn niet echt waterdicht. Was nog een hele toer, vier volwassenen met vier koffers en rugzakjes in 1 taxi... Maar met het nodige geprop en improvisatie lukte het wonderwel en het was bovendien slechts een kwartiertje rijden. De taxi chauffeur sprak alleen Koreaans maar vond het zo vervelend dat we zo opgepropt moesten zitten dat hij zijn excuses insprak in Google Translate en ons dat in het Engels liet horen. Wat een verschil met de tijd dat je op reis je alleen met handgebaren verstaanbaar kon maken!

Op het station aangekomen konden we mooi van de (wacht) gelegenheid gebruik maken om lekker Koreaans te gaan lunchen.

Koreaans self service restaurant

Mmm lekker!

Bibimbap

In dit geval Bibimbap, een soort 'do it your self' mix van Koreaanse groenten, specerijen, sojasaus en witte rijst. Heerlijk en al die kleine kommetjes waar je dan naar eigen smaak dingen uit kunt mixen is gewoon geweldig!

Dan is het wachten op de trein en nog een beetje onzeker of de trein geen vertraging heeft door het noodweer buiten....

Wachten op het station...

Gelukkig hebben we dan het super duidelijke bord hieronder waarop duidelijk te lezen is dat trein 127 van 14:07 een paar minuten vertraging heeft...;-)

Gelukkig zijn de cijfers wel leesbaar...

Als de trein eenmaal is aangekomen verloopt alles verder soepeltjes. De trein rijdt wat langzamer dan normaal (slechts 256 km/u) door de regen, maar we komen goed aan in Busan. Ook daar regent en waait het door de tyfoon, maar dit keer ligt ons hotel gelukkig pal naast het station! Met een kleine spurt komen we grotendeels droog aan in Toyoko Inn.

Opvallend feitje: bij de ingang van het hotel staat een apparaat waarmee je je paraplu in één keer in plastic kunt inpakken en zo kan voorkomen dat je met een druipende paraplu de lobby inkomt. Wat ze al niet verzinnen!

Paraplu inpak apparaat

Afijn dus, goed aangekomen in Busan, leuke stad ongetwijfeld, maar de storm zorgt er nu nog voor dat we tot nu toe alleen het stationsgebouw hebben gezien. Busan is de 2e stad van Korea en het station is echt enorm, bijna een vliegveld. Heel veel winkels en restaurantjes, dus ook hier wat shoppen en lekker eten (en voor diegenen die denken dat we nu elke keer Pizza en Burgers eten hier, ook nu was het Koreaans, wel snel klaar dus toch een beetje Fast food;-)

Ook een Engelstalige krant (Korean Times) kunnen kopen en wat lees ik daar? De boosdoener gevonden die onze DMZ trip in de war schopte!

Veroorzaker van de DMZ ellende...

Bleek dat de president van Israël een onverwacht bezoekje aan de DMZ had afgelegd als een onderdeel van zijn 5 daagse bezoek aan Korea. En zijn veiligheids risico is blijkbaar zodanig dat ze dan maar meteen het hele gebied afsluiten voor de hele dag :-( Nou ja, al met al nog goed gekomen gelukkig.

Hopelijk neemt morgen de regen af en kunnen we Busan wat beter gaan bekijken. En ook voor de overtocht met de draagvleugelboot is het best wel handig als de tyfoon een beetje uit de buurt is!