Paleizen, Hanoks en Shopping in the Rain!

15 juli 2019 - Seoul, Zuid-Korea

Na een poging de jetlag af te schudden met een goede nachtrust (nog niet helemaal gelukt) en een ontbijtbuffet met een vreemde keuze van zowel ei met toast als rijst met groente, vandaag met frisse moed Seoul verkennen!

Als eerste naar het Keizerlijke paleis, de grootste van de 5! die ze hier hebben. Beetje overkill wellicht, maar ook hier hebben ze een wisseling van de wacht om mee te maken. Geen berenmutsen maar opgeplakte baarden en vrolijk gekleurde jurken, weer eens wat anders ;-)

Keizers in Korea wuiven ons toeWisseling van de wacht bij het keizerlijk paleis

Wisseling vd wacht

Paleis

Heel leuk om te zien dat Koreanen erg trots zijn op hun verleden en het dan ook heel erg in is voor Koreanen om zich eerst te verkleden in lokale klederdracht en dan de paleizen te bezoeken. Zowel mannen als vrouwen doen er aan mee, beetje zoals Volendam bij ons!

Koreaanse klederdracht

Koreaanse Fotoshoot

Mooie paleizen en tempels, maar wel veelal recent gerestaureerd, want de Japanners hebben hier de laatste eeuwen vaak huisgehouden en het eerste wat ze dan deden was de Koreaanse keizer doden en alle paleizen in de brand steken. Geen fan van Japan hier in Korea. Ben benieuwd wat straks in Japan over de Koreanen krijgen te horen!

Paleis interieur

Troonzaal

Maar erg indrukwekkend allemaal, deed me een beetje denken aan de verboden stad in Beijing....

Bij het paleis

Traditioneel graftombe

Daarna liepen we naar een andere buurt waar er nog veel traditionele huizen bewaard zijn gebleven en waar mensen nog gewoon zijn blijven wonen, een zgn. Hanok village. Erg mooi om zo een beeld te krijgen hoe heel Seoul was een paar honderd haar geleden...

Hanok villageTraditionele huizen in SeoulHanok village

Traditionele huizen

Zoals jullie wellicht weten is het op dit moment regenseizoen in Korea en Japan, en dat merkten we in de middag. Een paar flinke regen en onweersbuien kregen we op onze dak. En toen bleek ons tweede paleis die we hierna wilden bezoeken, vandaag ook nog eens gesloten te zijn...

Nou ja, je kunt niet alles vooraf plannen niet waar, dus op naar een (overdekte) markt dan maar, voor de echte Seoul shopping experience!

MarktOp de markt...DumplingsVarkenskopje iemand?

Ginseng

Ja, voor de goede kijker, dat zijn inderdaad gehalveerde varkenskoppen...vast een lekkernij in Korea maar nog niet geprobeerd vandaag... En die laatste foto ziet er wellicht erg creepy uit maar is erg gezond: de Ginseng wortel.

Eind van de middag waren we eerlijk gezegd gesloopt van het slenteren en lopen. De metro werkt erg goed hier en ook goed te begrijpen voor westerlingen, maar slaapgebrek en jetlag maakten dat we een aantal geplande bezienswaardigheden naar morgen gaan verschuiven.

Centrum Seoul

Wel lekker gegeten weer: gegrilde varkensbuik, -nek en -poten, weggespoeld met een lekker koud glas Koreaans bier :-)

1. Wilma:
    15 juli 2019
    Top om mee te beleven vos de foto's en het verhaal. Kijk uit naar de volgende dag.. met een betere nachtrust.🙃
  2. Helma:
    prachtige foto's...
    tot gauw weer
    welterusten..
  3. Rens Janssen:
    15 juli 2019
    Top zeg, wat een pracht reis. Fijn om het te kunnen volgen.
  4. Joke:
    15 juli 2019
    Ik volg jullie , leuk te lezen.
  5. Ineke:
    16 juli 2019
    Heel leuk Rob ik blijf je volgen en de groetjes
  6. Rob den Heijer:
    20 juli 2019
    Bedankt Ineke, we zijn nu in de havenstad Busan, waar Nico vaak heeft
    vanaf gevaren met z'n vee schepen (hoe heette die rederij nu ook al weer?) Erg leuk en doet me denken aan die keer dat we met zijn schip mochten meevaren vanuit Singapore!😄
  7. Lenie:
    20 juli 2019
    Vroon heette die maarschappij Rob! Dick en ik zijn ook bijna naar Zuid-Korea gevlogen in een ver verleden(1979) om mee te varen, helaas ging het niet door, zijn schip lag in Nieuw-Zeeland op vracht te wachten, en kon niet weg!!
  8. Rob den Heijer:
    21 juli 2019
    O ja Vroon! Ons schip heette de Kerry Express weet ik nog wel. Wat zal Korea er anders uit hebben gezien in 1979! Jammer dat het niet door kon gaan. Busan is een erg leuke haven stad, foto's volgen nog!