Wandelen over de Nakasendo door de Kiso vallei

28 juli 2019 - Tsumago, Japan

Vandaag beginnen we vroeg met een ontbijt in onze Minshuku. Traditioneel Japans ontbijt en ook geen keus qua tijdstip, strak om 07:30 komt onze gastheer ons halen om te komen eten.

OntbijtIk begin inmiddels echt te wennen aan een ontbijt met rijst en aanverwanten i.p.v. toast met jam en val met veel smaak het heerlijke eten aan. Maar de rest van de familie is nog wat minder overtuigd en kijkt vooral uit naar toekomstige croissantjes en gebakken eitjes ;-)

Na het ontbijt vertrekken we voor onze wandeling over de postweg tussen Tsumago en Magome, de zogenaamde Nakasendo. Ons dorpje Tsumago bevat nog heel authentieke huisjes waar je je nog waant in de middeleeuwen op het Japanse platteland.

Tsumago

Lokale hoedenmakers

Snel verlaten we ons dorp en duiken we het bos in en het pad stijgt langzaam maar zeker de berg op.

Wandelen tussen Tsumago en Magome

Af en toe komen we langs een boerderij, fantastisch bewaard alsof de tijd heeft stilgestaan. Ook komen we regelmatig midden in het bos een altaar tegen om iets boeddhistisch te herdenken en wellicht de reizigers te beschermen?

Kleine shrine langs de weg in het bos

Ook opvallend is dat er volgens de lokale mensen nog beren voor komen in de bergen en dat je daarom onderweg zoveel mogelijk lawaai moet maken tijdens het lopen. Om de kilometer komen we ook een paal met een bel tegen die we moeten luiden om de wilde dieren op afstand te houden!

Luid de bel om de beren af te schrikken

Langzaam stijgen we verder door het prachtige landschap langs twee watervallen.

Waterval TsumagoWandelen tussen Tsumago en Magome

We stijgen tot aan de Magome pas waarna het gelukkig alleen nog maar afdalen is tot het mooi gelegen Magome.

Wandelen tussen Tsumago en MagomeMagome

Kwamen we onderweg niet zoveel mensen tegen, zeker niet omhooglopend zoals wij, hier in Magome blijkt het een best een bekend dorpje te zijn met veel toeristen en opvallend veel Nederlanders! Kwamen we ze in Korea nog nauwelijks tegen, hier in de Kiso vallei moeten we iets beter oppassen wat we tegen elkaar zeggen, iedereen verstaat ons hier ;-) Maar heel begrijpelijk, het is schitterend hier!

Wandelen tussen Tsumago en Magome

Na een lekkere lunch in een gezellig eethuisje gaan we aan het eind van de middag met de bus terug naar Tsumago. Voor ons diner wordt opgediend lopen we nog wat uitgebreider door het mooie dorp, zoals de lokale begraafplaats en het waterrad.

Begraafplaats TsumagoWaterrad langs de wegWe hebben lekkere trek en eten nog snel een gevulde dumpling / Bapao bij de lokale dealer:Dumplings te koop!

Morgen weer vroeg op voor een reis naar Matsumoto (wat een mooie Japanse naam toch?), een wat grotere stad in de Kiso vallei, maar wel één met een bijzondere attractie!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl